Få igång försäljningen av barnkläder

shutterstock_47708809

Hur lyckas de andra småföretagarna att sälja tillräckligt för att ta ut en lön varje månad? Hur får man kunder att besöka ens butik? Hur får man igång försäljningen?

Vi har gett några tips om hur man startar en barnbutik och grunderna som behövs. Men vad händer sedan? Vad händer när man slår upp portarna?

Tyvärr är det många som ser röda siffror i sina räkneböcker under den första tiden. Och den första tiden kan vara i upp till två år. Det är svårt att starta ett nytt företag. Man kan inte erbjuda samma låga priser som de stora kedjorna och har inte samma stora utbud heller. Istället måste man ha en egen nisch som får folket att vända sig till dig istället. Kanske dina kläder håller högre miljökrav och är fair trade?

Börja med att göra mycket lokal reklam. Det är betydligt billigare än att använda sig av radio och teve, och det är främst de lokala kunderna som du vill dra till den nya butiken. En del reklam kan till och med vara gratis. Sociala medier är en bra början. Man kan också trycka flygblad och hänga upp på affischeringsplatser eller lämna på bilar (något som inte uppskattas av alla, ska tilläggas).

Ha några bra erbjudanden i början. Lägg ut lite pengar på en annons i det största lokala tidningen och ge kunderna rabatt eller 3 för 2-erbjudanden som får dem att besöka butiken. Även om de inte handlar, kanske de gillar butiken och återkommer en annan dag. Och då tar de med sig sina vänner.