Öppna webbshop riktad mot barn

shutterstock_289757864

Har du bestämt att du vill bli den nya stora aktören av barnprodukter på nätet? Du kommer att arbeta mot hård konkurrens, men ingenting är omöjligt.

Idén

Först måste du utforma en idé. Vilken ålder ska du vara riktad mot. Är det kläder eller leksaker som du vill sälja? Kanske båda? Lista ut vad webbshoppen ska innehålla innan du gå vidare till nästa steg.

Affärsidén

Här går man vidare med sin idé och försöker forma den till ett företag. Det behöver inte vara flera sidor långt eller stort. Det kan bara vara en mening som förklarar vad ditt företag ska inrikta sig på: ”jag ska skapa en webbshop med leksaker för barn i alla åldrar som ska fokusera på miljövänlighet och fair trade”. Det är en hel affärsidé som man kan gå vidare med.

Ett bra namn

Företagsnamnet måste vara bra. Det ska gärna förklara att det är riktat mot barn, samtidigt som det är enkelt och unikt. Det ska vara lätt att stava och komma ihåg. Till FÖretagsnamnet tillkommer även företagets färger och logotyp som också ska vara lätta att koppla samman med ditt företag.

Webbshoppen

Det går att öppna en webbshop på egen hand, utan någon hjälp. Men vill man slippa slita framför datorn i flera timmar och bara åstadkomma ett halvbra resultat, ska man hellre prata med folk som sysslar med just e-handel och webbshopslösningar. Sitedirect är ett bra ställe att börja, hos dem kan du få råd och tips samt tonvisa med hjälp för att nå ut till dina potentiella kunder. Vill du verkligen lyckas, är det alltid bättre att ta hjälp av experter och träna upp sig själv på sin egen tid.

Företagsvetande

Sist måste du sätta in dig i de tråkiga delarna. Du måste veta hur du fakturerar, hur du gör årsredovisningar och bokslut. Du måste lära dig att arkivera papper rätt och ha en viss struktur i företaget som gör det lätt att organisera allt material. Även lagerhantering, inköp och packning är viktigt att kunna.